Świadczenie obowiązków zdalnie musi gwarantować ochronę danych
Pracodawcy powinni dobrać odpowiednie środki techniczne i zawczasu ustalić, jakie działania powinni podejmować pracownicy, a jakich się wystrzegać, aby praca zdalna nie wpłynęła negatywnie na bezpieczeństwo danych.
7 kwietnia wejdą w życie długo wyczekiwane przepisy o pracy zdalnej. W wielu firmach i działach HR trwają już gorączkowe prace nad wdrożeniem nowych przepisów i odpowiednim uregulowaniem zasad wykonywania pracy w tej formie. Najwięcej uwagi poświęca się przy tym regulaminowi pracy zdalnej i sposobie wyliczenia ekwiwalentu lub ryczałtu za pracę wykonywana zdalnie. Tymczasem na pracodawcach spoczywa jeszcze jeden ważny obowiązek – związany z ochroną danych.
Ryzyko utraty kontroli
Nie ulega wątpliwości, że ochrona danych i informacji poufnych podczas pracy zdalnej to jedno z największych i najważniejszych wyzwań, przed którymi stoją pracodawcy. Organizując miejsce pracy np. w swojej siedzibie, pracodawca ma pełną kontrolę nad dostępem do danych i przyjętymi środkami ich zabezpieczenia w organizacji. Umożliwiając pracownikom wykonywanie pracy zdalnie, musi mieć zaś na uwadze, że w pewnym zakresie ryzykuje utratę tej kontroli.
Pandemia pokazała, że wiele zadań można wykonywać zdalnie. Jednocześnie jednak ujawniła wiele problemów praktycznych, w szczególności w zakresie miejsca wykonywanej pracy i zapewnienia odpowiednich zabezpieczeń. Pracownicy, wykonując swoje obowiązki zdalnie, mogą przesyłać różnego rodzaju dane i informacje korzystając np. z prywatnego komputera czy otwartej sieci wi-fi. Niekiedy zabierają do domu oryginały dokumentów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta